Faceți cunoștință cu PEDEGOGIA UMANISTĂ!
Adevărata educație a unui copil este educația propriei persoane!
🆘 Problema?
Trăim vremuri tulburi. Vremuri în care valorile false le înlocuiesc pe cele autentice.
Tehnologia ne conectează și înstrăinează în același timp. Ne oferă acces la cunoaștere, dar ne răpește liniștea, răbdarea și profunzimea.
Trăim într-o lume în care bolile sufletului se răspândesc în tăcere: anxietatea, depresia, burnout-ul devin noua normalitate.
Instabilitatea e prezentă peste tot: în familie, în școală, în viitor.
Iar copiii, cei care ar trebui să fie speranța noastră, par tot mai departe de noi: aroganți, dezinteresați, copleșiți sau complet absenți emoțional.
Dar nu copiii sunt „problema”. Ei sunt oglinda unei societăți rănite. Sunt rezultatul unei educații care a uitat esența: omul.
Am transformat școala într-o fabrică de note, statistici și conformism.
Am uitat să ascultăm, să încurajăm, să înțelegem. Am uitat că fiecare om (copil sau profesor) e o lume.
✅ Soluția?
Pedagogia umanistă nu e o simplă metodă de predare – e o filosofie a educației care pune omul în centru.
Ea nu întreabă doar „ce știi?”, ci mai ales „cine ești?” și „ce devii?”.
Promovează empatia, libertatea interioară, autenticitatea, încrederea reciprocă dintre profesor și elev.
Într-o lume în care totul devine mai mecanic, mai superficial, mai rapid, pedagogia umanistă vine cu o revoluție blândă:
-să vedem copilul ca ființă unică, nu ca un număr într-un catalog;
-să cultivăm curiozitatea, nu doar memorarea;
-să învățăm prin cooperare, nu prin competiție;
-să educăm nu doar mintea, ci și sufletul.
Avem nevoie de o educație care vindecă, care inspiră și care construiește oameni întregi.
O educație care să răspundă la haosul vremurilor noastre cu sens, valoare și umanitate.
💬 Alăturați-vă!
Dacă simțiți că e timpul pentru o educație cu inimă, vă așteptăm în Comunitatea Diriginților din Moldova – o mișcare susținută de Fundația Absolvent, Asociația Pedagogiei Umaniste din Moldova și Ministerul Educației și Cercetării al R.M.
În educație există doar două abordări: UMANISTĂ sau AUTORITARĂ.
Tu ce alegi?
Ce este pedagogia Umanistă?
Copii sunt implicați în procesul propriei
auto-educații
Sistemul de educație și formare elaborat de Amonashvili este cunoscut sub numele de „Pedagogia integrității vieții copiilor și adulților”, unde părinții acționează și în calitate de pedagogi.
Aceștia trebuie să înțeleagă și să accepte principiile fundamentale ale pedagogiei umaniste și să vadă copilul ca pe un Mare Dar. Pedagogia umanistă oferă suficiente instrumente pentru a lucra în trio-ul copil–părinte–profesor.
Copiii au nevoie să fie iubiți
La început, să fie iubiți exact așa cum sunt. Doar prin acceptare începe procesul educațional – de aici se naște atitudinea umanistă.
Trebuie să li se respecte personalitatea și să le fie protejat psihicul.
Nu ar trebui să le tratăm problemele ca pe niște fleacuri. Pentru că în spatele oricărei dificultăți se află o oportunitate de învățare valoroasă.
Poate că, pentru un adult cu experiență, acestea par neînsemnate, dar pentru un copil pot reprezenta adevărate crize existențiale.
Trebuie să fim capabili să fim de partea copilului, să privim lucrurile din perspectiva lui, pentru a-l putea ghida cu blândețe.
Copii au nevoie de siguranța acestei lumi
Este important să susții mediul din jurul copilului în orice mod posibil, astfel încât el să simtă că lumea îi este prietenoasă. Așa se va naște în el dorința de a-i ajuta pe ceilalți. Totodată, trebuie cultivată capacitatea de empatie. Numai astfel se formează o personalitate armonioasă.
Cele 10 legi fundamentale ale Pedagogiei Umaniste
– Shalva Amonashvili:
1. Iubește copilul- Fiecare interacțiune trebuie să fie ghidată de o afecțiune autentică.
2. Înțelege-l- Încearcă să vezi lumea prin ochii copilului.
3. Respectă-i personalitatea- Copilul este o ființă cu drepturi, nu o „foaie albă”.
4. Păstrează optimismul- Ai încredere în potențialul fiecărui elev.
5. Cultivă răbdarea- Transformarea reală are nevoie de timp.
6. Ai încredere în copil și în tine- În talentele lui și în vocația ta educativă.
7. Creează un mediu umanizat- Atmosfera clasei trebuie să susțină dezvoltarea copilului.
8. Încurajează autodezvoltarea- Lasă spațiu pentru explorare și reflecție.
9. Renunță la penalizări prin notare- Evaluează pentru susținere, nu pentru a descuraja.
10. Fii un model uman- Calitățile esențiale: bunătate, sinceritate și dăruire.
Promotorii pedagogiei umaniste contemporane:
Shalva Amonashvili
● Doctor în psihologie
● Om Emerit al Științei din Georgia
● Fondator al Școlii de Pedagogie Umanistă din Georgia
● Profesor onorific al mai multor universități internaționale
● Președinte onorific al Centrului Internațional pentru Pedagogie Umanistă
● Scriitor
Paata Amonashvili
● Doctor în psihologie
● Președinte al Centrului Internațional pentru Pedagogie Umanistă
● Sociolog, scriitor
● Director științific al grădiniței „Basti Bubu” din Tbilisi
● Cavaler al Pedagogiei Umaniste
Alexei
Babaianț
● Profesor și psiholog-consultant în domeniul dezvoltării personale și al relațiilor
● Gazda programului „Universitatea Părinților”
● Director al Școlii Superioare de Psihologie Practică din Krasnodar
● Cavaler al Pedagogiei Umaniste
Alexandru Pîrcălab
● Cavaler al Pedagogiei Umaniste
● Fondatorul Asociației Obștești "Asociația Pedagogiei Umaniste din Republica Moldova"
● Promotorul Pedagogiei Umaniste pe teritoriul R.Moldova
● Fondatorul Proiectului Hero Heart pentru copii și adolescenți
Evghenii Isacenco
● Expert în educație, consilier familial, psiholog pedagog cu o experiență de 16 ani
● Autor de cursuri și seminare pentru părinți, copii și cadre didactice
● Autor și organizator al numeroaselor proiecte educaționale
● Fondator al Centrului Belarus pentru Pedagogie Umanistă și al Asociației Cultural-Educative „TAȚII”
- Manifestul Pedagogiei Umaniste 🔗http://ichp.org.ru/about-the-center/manifest-gp/
- Dicționar de pedagogie umanistă 🔗https://menuamonashvili.taplink.ws/p/7d57ab/
- Antologia Pedagogiei Umaniste 🔗http://ichp.org.ru/library/anthology-gp/
- Ajutor metodic – dezvoltarea lecțiilor 🔗http://ichp.org.ru/library/methodical-help/razrabotka-urokov
- Cărți audio – Shalva Amonashvili 🔗https://amon-books.ru/
- „Psihologia pedagogică” – I. A. Zimniaia 🔗https://psychlib.ru/mgppu/zim/ZIM-001-.HTM#hid91
- Tabăra de vară din Mzianetti – Centrul Pedagogiei Umaniste 🔗https://youtu.be/wyQOCWWh4tc?si=pqXYX6DaImr8JucN
- Marina Targakova și Shalva Amonashvili – Rolul femeii 🔗https://youtu.be/RyTU0RJdm7Q?si=_KCuuW72207oK3MK
- Educația prin libertate – Școala Alexander Neill „Summerhill” 🔗https://youtu.be/UsdvGjMoESM?si=9wUxt6WkXpUKqdhL
- Școala unde copiii vor să învețe și să lucreze cu ei înșiși 🔗https://www.youtube.com/watch?v=FAS9aaR4bAA
- Ultimele zile din viața lui Socrate 🔗https://vk.com/wall-32385932_94253
- Literatură recomandată – disponibilă pentru studiu 🔗https://drive.google.com/drive/folders/1idvVasxnxLRbQODpU0fl0kBlSmbiGw70?usp=drive_link
📣 Doriți să aflați mai multe despre această abordare?
Contactați-ne și vă oferim tot suportul necesar:
fundatia@absolvent.md
+373 68 60 77 00
str. Andrei Doga 28/6
Chișinău, Republica Moldova